Bedrägeri

Våra advokater hjälper dig i rätten

Nytt bluffmejl avslöjat – från "försäkringsbolag"

Uppfinningsrikedomen när det handlar om bluffmejl från bedragare som försöker lura sig till pengar verkar aldrig ta slut. Senast i raden av bedrägerier är ett mejl som ser ut att vara från försäkrings- och bankjätten Länsförsäkringar. Företaget gick snabbt ut med en varning när mejlet uppdagades och talade om för sina kunder att företaget aldrig ber om några bankuppgifter i mejl. ”Ser det ut att vara fal så är det fel” är budskapet som företaget vill få ut till sina kunder och allmänheten.

Det hela uppdagades i början av november då ett flertal personer kontaktades via mejl från en adress som verkade tillhöra Länsförsäkringar. I mejlet ber ”företaget” sina kunder bekräfta sina kontodetaljer. Det görs genom att klicka på en länk i meddelanden.

Fick flera samal på kort tid

En talesperson från Länsförsäkringar berättar att man fick flera samtal på kort tid om detta bedrägeri och att man snabbt kunde avslöja bluffen och varna sina kunder. Enligt Länsförsäkringar är det inte första gången någon försöker lura till sig pengar genom att försöka lura till sig konto-, kort- eller bankuppgifter. Han berättar vidare att Länsförsäkringar aldrig frågar efter uppgifter på det sättet.

Så här lät det bland annat i mejlet: ”Länsförsäkringars tekniska serviceavdelning utför just nu en planerad uppgradering av mjukvaran för att förbättra servicekvaliteten åt våra kunder”.

Privatperson varnade företaget

En av de som fick mejlet är Roland, 63 år gammal och inte kund till Länsförsäkringar sedan tidigare. Han berättar att mejlet var välskrivet, utan stavfel och annat slarv och med företagets välkända logga bifogad. Men eftersom Roland inte är kund hor försäkringsbolaget så förstod han snabbt att det handlade om ett försök till bedrägeri. Han kollade det därför igenom mejlet och märkte att det var mycket som inte stämde: det kom från en annan adress, det gick inte att kopiera och innehöll flera misstänkta länkar. Roland berättade för Aftonbladet att han ville berätta för att varna andra personer utan datorvana som kunde luras att klicka på länken.

Länsförsäkringar uppmanar nu alla sina kunder att vara extra försiktiga och vaksamma i fortsättningen. Grundtipset är alltid att ser det konstigt ut så är det ett försök till bedrägeri.

9 nov 2016