Bedrägeri

Våra advokater hjälper dig i rätten

Utsatt för identitetsstöld eller kortbedrägeri? Så här gör du

Här följer några tips om hur du ska gå tillväga olegitimationm du blivit drabbad av ett bedrägeri som identitetsstöld eller kortbedrägeri.

Först måste du självklart spärra dina förlorade värdehandlingar och göra en bedrägerispärr. Så här fungerar det när man ska göra en bedrägerispärr:

Det finns flera kreditupplysningsföretag, därför måste du göra en spärr hos vart och ett av dessa företag. Med hjälp av spärren så spärras ditt personnummer för kreditupplysning, men du kan använda dina personuppgifter för andra syften. Ingen kan efter en bedrägerispärr använda ditt namn och handla på kredit, som till exempel på avbetalning eller välja betalsätt faktura hos företag som är kopplade till det kreditupplysningsföretag där du har gjort spärren. Din kreditupplysning spärras i två veckor hos UC, Bisnode Kredit och Creditsafe.

Polisanmäl bedrägeriet

När detta är klart ska du polisanmäla bedrägeriet. I samband med den bör du skicka ett brev där du kräver att dina uppgifter inte ska lämnas ut. När polisanmälan gjorts förlängs bedrägerispärren. Hur lång förlängningen är varierar mellan de olika kreditupplysningsföretagen. Vill du sedan häva spärren måste du kontakta respektive kreditupplysningsföretag. Det går även att göra tillfälliga upphävningar av spärrarna, om du själv behöver köpa något på kredit eller faktura.

När man är utsatt för denna typ är bedrägeri är det viktigt att uppmärksamma signaler som indikerar att något är fel. Ser du någon förändring i din egen kredit eller om post försvinner så kan du vara utsatt för ett försök till bedrägeri där någon missbrukar dina personliga uppgifter. Andra tecken på att du är utsatt för ett kortbedrägeri är att okända summor dyker upp på ditt kontoutdrag eller att du får varor du inte har beställt skickade till dig. Viktigt är att agera snabbt när man misstänker att man drabbats av denna typ av bedrägeri.

Checklista om du är drabbad

Här är några åtgärder du snabbt bör genomföra om du drabbas:

• Gör polisanmälan på 114 14 eller på närmaste polisstation.

• Gör en förlustanmälan hos kreditupplysningsföretagen om du har blivit bestulen eller på något annat sätt har förlorat dina identitetshandlingar.

• Bestrid handlingen. Vänd dig till företaget i fråga omedelbart och bestrid att det är du som har köpt en vara, sökt kredit eller gjort någon annan transaktion.

• Kontakta Skatteverket och kolla att din folkbokföringsadress stämmer.

• Kontakta Svensk adressändring och kolla att din post inte eftersänts på ett felaktigt sätt.

• Kontakta banken och kontrollera dina konton, krediter och kort.

17 jan 2017