Bedrägeri

Våra advokater hjälper dig i rätten

Nätbedragare försökte lura bankkunder

Uppfinningsrikedomen tycks vara oändlig när det gäller att lura folk på pengar. Nyligen gick Swedbank ut med en varning om ännu ett försök till bedrägeri.

I mitten av maj hörde ett stort antal kunder av sig till storbanken och varnade för ett nytt bedrägeriförsök som gjorts i företagets namn. Swedbank gick omedelbart ut med en varning till sina kunder.

I bluffmejlet, som Aftonbladet berättar om, fick mottagarna falsk information om att deras kreditkort stängts av på grund av tekniska problem. För att kortet ska kunna aktiveras igen så uppmanades kunderna att klicka på en länk och lämna ut kortuppgifter.

Rör sig troligen om ett försök till phishing

Enligt Jan Olsson vid polisens nationella bedrägericenter finns det rör det dig med största säkerheten om så kallad phishing, att bedragarna bara vill åt kundernas kortuppgifter.

Det förekommer nästan alltid någon form av sådan här, säger Olsson, som också berättar att bluffmakarna blir allt vassare på att skriva och formge de påhittade mejlen, som ser allt mer trovärdiga ut.

Banken informerade snabbt

Swedbank gick snabbt ut med information om att banker aldrig ber om känsliga uppgifter via mejl på det här sättet. ”Lämna aldrig ut dina kortnummer, inloggningsuppgifter eller annan känslig information – inte ens till någon du känner eller tror dig känna. Det är det säkraste sättet att undgå att bli lurad”, skriver Swedbank på sin hemsida.

Bedrägerier blir ett allt vanligare brott. Under 2015 anmäldes enligt Brå 174 000 bedrägeribrott, men mörkertalet tros vara stort.

14 jun 2016